estherinzweden.reismee.nl

Warschau, Göteborg en diners

Drie weken geleden zijn we met 20 exchange students, waarvan de helft spaans, naar Warschau in Polen vertrekken. Zoals ik al vorige keer had gezegd heeft een Pools meisje, Karolina, die op mijn verdieping woont daar een appartement, en dat van haar ouders was ook vrij. Dus wij met zijn allen daar naar toe, we kwamen om middernacht aan en het was er koud.

Wij, de niet Spaanse (Frans, Duits en nederlands J), hadden geregeld dat we in Karolina's appartement konden slapen, we wisten dat dat relaxter was want daar hadden we meer kans om op een bed te liggen. We lagen met zijn drieen op zon slaapbank voor 2 personen, heb heerlijk kunnen slapen naast de voeten van Henrike

Wink
Ach, beetje improviseren.

Volgende dag vroeg op om een toer te krijgen door de stad door Karolina, het was erg leuk dat zei allerlei dingen vertelde want ze wist alles heel goed en ze kon het erg mooi vertellen, zeker al die communistische dingen waren hele interssant om te horen en te zien.

Ik had de stad trouwens veel armer verwacht, het centrum zag er echt heel westers uit, eigenlijk gewoon normaal. Maar we zijn dan ook niet in het armste deel van de stad geweest, maar toch. Ze konden in de winkels trouwens bijna nergens engels praten. Dat was even wennen omdat je tegen de Zweedse mensen makkelijk engels kan praten en zij begrijpen het dan ook.

De hele groep die mee was:

's middags nog even lekker wezen winkelen, helaas zelfde prijzen als in Nederland. Wat dat betreft was Polen echt gewoon normaal.

's Avonds had Karolina feestje voor haar vrienden enzo in haar ouders' appartement, aangezien we allemaal beetje moe waren van hele dag rondwandelen zijn we daar maar gebleven en niet te laat gemaakt. Ik had van te voren, gedurende mijn exchange periode, eigenlijk niet zo veel contact met die Spanjaarden, want ze spreken heel veel spaans met elkaar als anderen erbij zijn (niet dat ze asociaal zijn, maar dat is voor hen veel makkelijker) Maar in Polen ben ik veel met ze opgeschoten en dat was echt super leuk!

Volgende dag weer bijtijds op om nog even door de stad te wandelen en hét communistische gebouw in te gaan, ik weet de naam niet. Maar ik geloof dat Lenin (of is het toch Stalin?!?) deze heeft laten bouwen om te laten zien hoe machtig hij was.

Er was nog een speel ruimte voor kinderen, en aangezien wij nog zooo jong zijn hebben we ons daar even vermaakt, check de foto:

Hier nog uitzicht vanaf de toren boven, ik vind het er maar grauwig uitzien:

Die avond weer terug gevlogen om weer heerlijk in mijn eigen bedje te slapen.

ohja, en ik heb nog leren handschoenen(paarse en beige, ik kon niet kiezen)gekocht, even showen hoe blij ik ermee ben:

27 november was het Thanksgiving, en wij als exhange students waarvan de meesten dit niet vieren waren uitgenodigd door een Amerikaans meisje die het graag met ons wilden vieren. Iedereen had eigen gerechten klaar gemaakt.

En het was een erg geslaagde avond, heel knus op de grond genieten van alle heerlijke gerechten en toetjes!

met zijn drieen naast elkaar en de benen gestrekt onder de tafel want er was geen andere mogelijkheid om de benen ergens anders te laten, wat een knusheid.

Er is nog een feesje geweest op de vijfde verdieping, keertje niet onze verdieping wat ons heel vele rotzooi scheelt. Het thema was national cliché party. Dus iedereen zou verkleed komen in de clichés van hun eigen land. Ik was als bloemenmeisje, omdat we in Nederland zoveel bloemen hebben.

Achteraf had ik misschien beter als junk kunnen gaan, want bijna iedereen associeert Nederland als eerste met drugs. Maar als bloemenmeisje is natuurlijk veel vrolijker dan als een junk met spuiten en champignons in de handen.

Ik ben nog met 2 Duitse meiden, Saskia en Katharine, en Florinte (NL) naar Göteborg geweest.

Saskiaheeft namelijk een auto, en göteborg is tweeen half uur rijden dus dat was ideaal. Vroeg opmet een mooie dagtrip voor de boeg. De reden om naar Göteborg te gaan is natuurlijk om de stad te zien, maar we hadden ook gehoord dat er een grote kerstmarkt zou zijn. Dit laatste was beetje tegenvallend.

Maar goed, lekker door de stad lopen, iets drinken, iets eten, haven bekijken.

Nog eventjes een praatje in de camera:

en dan weer een stukje verder in de stad foto maken

Ennog even bij een tentje een kopje thee drinken, lekker warm

En toen op naar de kerstmarkt. Dit was eigenlijk gewoon een soort van kleinschalig attractiepark (wat er altijd al is) alleen dan versierd met heeeeel veel lichtjes, wat heel mooi was, en met wat kraampjes waar je wat eten en kerstdingen kon kopen. Dat was alles.

Het hele idee was eigenlijk gewoon dat je in een park loopt met kerstlichtjes. Om ons nog maar even te vermaken hebben we nog wat spelletjes gespeeld:

helaas niets gewonnen.

Daarna onszelf opgewarmd in een pizzeria en weer naar huis, nog even onze handschoenen showen:

wat is het heerlijk om dan thuis te komen na zo'n dag. (in eerste instantie wilden we daar namelijk ergens overnachten, maar de dag erna zou slecht weer zijn, vandaar dat we diezelfde avond nog zijn vertrokken)

Gisteren hebben we kerstdiner gehouden met onze verdieping. Een hele geslaagde avond, iedereen had een gerecht klaar gemaakt, en dit was de eerste keer dat we echt iets met de hele verdieping deden.

De reden is natuurlijk kerst, maar ook omdat de eerste huisgenoot deze week al vertrekt. Dus nog eventjes iets met zijn allen doen voordat we weer afscheid van elkaar moeten nemen.

Na het eten nog rondo gedaan om de tafeltennis, dus af en toe beetje rennen wat niet altijd fijn was voor mijn maag na die grote maaltijd.

Het was echt een super avond, omdat dit dus de eerste keer was dat we echt bij elkaar waren met zijn allen hebben we even gebruik gemaakt van de gelegenheid: Groepsfoto!!

Nog twee weken vanaf nu en dan is Bart alweer hier. Ons plan is om samen kerst te vieren in Helsinki en daarna voor vier dagen door te gaan naar Lapland. Op oudejaarsdag zullen we weer in Malmö terug zijn om hier de jaarwisseling te vieren.

Ik heb ontzettend veel zin in dat koude avontuur met Bartje!

Reacties

Reacties

Anneloes

Hej Lieverd! Heb weer genoten van je verhaal!
Waar en wanneer ga je naar Lapland? Let me know!
Want ik zit er ook weer tot kerstavond.. of kom je pas later?
Liefs

Bart

Nog twee daagjes :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!