estherinzweden.reismee.nl

Eerste dag in Malmö City

Eerste bericht uit Zweden!

Gisterenochtend ben ik aangekomen op Kopenhagen Centraal na een treinrit van 14(!) uur, een lange zit, maar het viel gelukkig mee omdat je 's nachts reist; ik heb de helft van de tijd kunnen slapen.

Ik had flink wat tassen bij me,maar liefstvier stuks, ik weet het... veel te veel maar het moest toch allemaal mee. Ik zat al van te voren te bedenken hoe het toch moestgaan, al die stukken lopen met 4 tassen en een winterjas los, maar gelukkig zaten er in mijn coupétwee Nederlandse jongens die de tassen wel boven in devakken wilde leggen (en er ook weer uithalen), heel fijn. Ik zag zelfs dat diegrote jongen moeite had mettwee tassen, dat was mij dus nooit gelukt. Hiernaast was het ook heel fijn dat die twee jongens geen tassen bij zich hadden (dedeneen dagtrip naar Kopenhagen), anders had het niet gepast in deze 6-persoons coupé. Twee keer geluk.

Dus, in Kopenhagen aan gekomen, daarde trein naar Malmö Centraal gepakt met mijn 4 grtoe tassen zeulen op druk Kopenhagen Centraal, heel lastig. Vanaf Malmö Centraal werd ik begeleid naar de universteit door iemand van Interact (Studentvereniging in Malmö die zich veelal bezig houdt met exchange students). Nog eens 5-10 minuten lopen met die zware tassen, Gelukkig heb ik het allemaal overleefd, maar het was wel even bikkelen. Ik voelde me net een pakezel.

Op de Universiteit moesten een aantal papieren getekend worden en ik wilde gaan pinnen. Dit laatste is helaas niet helemaal goed gegaan. Ik was gaan pinnen met een Nederlandse jongen en het leek ons wel leuk om dit in het Zweeds te doen (ipv Engelse begeleiding), je woont tenslotte voor een half jaar in Zweden, en het was wel leuk om wat Zweedse woorden te zien.En hé wat kan er misgaan? Hooguit te weinig of teveel pinnen (dachten we). Ik doe mijn pas er in en de code moest ik ook nog geven, en toen deed ie niets, in ieder geval hij reageerde op geeneen knop.Er kwam iets op het beeldscherm, maar ik begreep niet wat er stond omdat het in het Zweeds was, even later slikt hij zomaar de pas in !! en staat er: Kontakta Bank, oid. Dat begreep ik dan weer wel. De bank kon de pinpas niet teruggeven omdat de pas van een andere bank is.
Dus, ik sta daar, eerste dag in het buitenland en meteen zonder Pinpas.Direct gebeld met Nederland, regelen, regelen. Slot van het liedje is dat ik over 2 weken een nieuwe pas binnen krijg in Zweden en nu is er geld gestort naar het account van die Nederlandse jongen en heeft hij voor mij geld gepint, ik kannu dus even vooruit.
Dat pinpas verhaal was wel echt irritant, wel heeeel fijn dat alles hier zo goed geregeld is dat ik me nergens druk om hoef te maken. Maar pinpas is dus geregeld, dus dat is eigenlijk ok nu.

Ik zal even uitleggen waar ik woon, ongeveer 10 minuten van het centrum staat een voormalig ziekenhuis waarvan verdieping 5& 6 zijn omgebouwd naar studentenwoningen, 80% is exchange students. (in totaal 60 studenten).Op iedere verdieping is een keuken en woonkamer aanwezig.

Ik zit op de 6e verdieping, mijn kamer is echt groot, voor mijn begrippen dan, aangezien ik eerst op 8m2 woonde haha. Maar dan nog is het een grote kamer, 24m2. Met eigen douche, toilet, wasbak. Dit is mijn kamer en badkamer:

Huisgenoten op mijn verdieping, voor zover ik ze nu ken, zijn best rustig. De verdieping onder mij is al iets losser, die ken ik ook beter vanvandaag (al praatjes op school gemaakt vandaag). Dus daar ben ik nu wat vaker te vinden dan op mijn eigen verdieping.
De keuken is nu nog heel netjes, alles was netjes opgeruimd, net als mijn kamer die ook prima in orde is. De keuken heeft twee vaatwassers, echt super handig. We hebben ook een ping pong tafel op onze verdieping. De verdieping onder ons heeft een tv die wij niet hebben helaas. Net dus de opening van de olympische spelen bekeken.

deze twee fotos zijn van de keukens:

In eerste instantie zou ik geen internet hebben op mijn kamer, maar ik sprak een Zweedse jongen die precies onder mij zit (5e verdieping) en ik kan meedoen op zijn netwerk!!! DIt is echt zoooo fijn, want nu kan ik mooi skypen en ook gewoon andere dingen natuurlijk! Op school had skype niet echt gekunnen.

Vandaag was de eerste officiele introductiedag, ik heb al wat informatie over de Zweedse taal gekregen en ook hebben we een uurtje Zweeds eten geproefd.

Ze eten hier schijnbaar ook heeeel veel yoghurt ook eten ze zoete boter ( ze zeggen dat ze dit doen als enig land), best lekker. En heel veel zure melk, dus gewoon karnemelk volgens mij. En natuurlijk eten ze veel knäckerbröd

Laughing

Oja, en op de volgende foto zie je een groot deel van de exchange students

Gisteren heb ik meteen een fiets gekocht, erg handig. Ik ben al wel iedere keer dat ik een otcht maakte half verdwaald, hopelijk zal ik morgen de stad iets meer begrijpen wanneer we een city toer doen.

Tot nu toe is het in ieder geval heerlijk, ik hoef nu nog nergens aan te denken, alles wordt geregeld en ik hoef alleen maar te socializen met mede studenten. Volgende week beginnen de Zweedse lessen, ben benieuwd.

Tot het volgende bericht.

Reacties

Reacties

mama

wat leuk dat ik als eerste op je site reageer. Het ziet er allemaal goed uit. Ik ben nu echt gerust nu ik zie dat je er zo comfortabel bij zit. Veel plezier meisje en fijn dat je ons zo op de hoogte houdt. liefs mama

papa

he esther
handige site met die foto's ertussen. ziet er leuk uit. succes met die zweuden

Eline en Loek

Heee ess..

Nog 3 uurtjes voordat we op vakantie gaan joehoe!!!! We hebben er kei veel zin in..

Heel leuk verhaaltje zo en de foto's zien er mooi uit ! Heel veel plezier nog en geniet er van!!

kusjes van ons

Martje

Hé Es! Ik wilde je al smsen hoe het was maar je hebt zelfs je weblog al bijgewerkt. Gaat lekker snel! Maar ja, dat is ook wel erg handig op je eigen kamertje. Relaxt hoor dat alles zo goed geregeld is, nu lekker genieten!!!

Esther

Hee es,

Ziet er goed uit! echt fijn dat je een lekkere grote kamer hebt! Volgende keer maar een zweeds vriendinnetje meenemen als je gaat pinnen!

XX tot je volgende berichtje

Bart

Hey lieverd!

Heel fijn dat je het allemaal zo naar je zin hebt en ik heb heel veel zin om je 27aug alweer te zien in het eggie ;)
Hopelijk kunnen we snel skypen!

Hele dikke kus..

Rob en Bregje

Haa Esther.!

Helemaal heel aangekomen zo te zien ;)
Bevalt het al goed.? Mooie kamer joh.!
In ieder geval veel plezier daarzo,
en we houden je verhalen wel in de gate ;)..

Grooetjess

Piet en Antoinette

Ha di Esther,
We zien je snoet bij de beschrijvingen van het gezeul met die tassen en dan ook nog zo'n ingeslikte pinpas al helemaal voor ons! Mooi om te lezen dat er op de hele wereld toch echt mensen zijn die elkaar willen helpen.
Geniet maar lekker van dit Zweedse leven (kan volgens mij net zo leuk zijn als het Zwitser leven), veel succes met je studie daar en we reizen graag een beetje met je mee.
lieve groet van Piet en mij.

Rachel

Heey es..
zo te zien zit je goed daar.. gelukkig maar want je moet tot 2009 he ;). leuk om je berichten te lezen.. zo blijf ik mooi op de hoogte. Ik heb nu ook een abonnement op je genomen zodat ik een mail krijg als er een vernieuwing is.. haha.. we houden contact! groetjes Ras

Hanneke

Hey Es!
Als ik je verhalen lees, klinkt het super daar! En, dat pin-incidentje kan ook alleen maar jou overkomen ;) Ik blijf je verhalen volgen! Heel veel plezier en succes, geniet ervan!
Liefs Hann

Eef

Hey Es!
Echt weer iets voor jou dat pinnen! hahaha!
Leuk om alles te lezen!
Hier is nog niet zoveel boeiends gebeurd. Gisteren avond met een stel wezen borrelen bij Aardbei! Was wel gezellig! Met zijn allen even gelachen om jou pin verhaal! hahaha :D
Ook ik blijf je verhalen volgen!
Greetz Eef

Mirjam

Hoi Esther,

Via google kwam ik bij je reisverslagen en ik vraag me het volgende af.

Aankomende zomer ga ik met een vriendin Interrailen en Zweden is een land wat we graag willen bezoeken.We zijn er beide nog nooit geweest.

Nou luidt mijn vraag voor jou: zou je misschien wat tips kunnen geven over stadjes die, wanneer je in Zweden bent, echt de moeite zijn om te bezoeken? Het is wel duidelijk dat jij genoeg ervaring hebt:) En heb je verder nog tips qua overnachtingen..? (geld, dichtbij centrum, etc.)

Als je zo vriendelijk bent, zou je dan de antwoorden willen sturen naar onderstaand emailadres?

mir_nr1@hotmail.com

Alvast heel erg bedankt voor je reactie!!

Groetjes,

Mirjam

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!