estherinzweden.reismee.nl

Malmö Festival !!!

Op het moment vindt er een jaarlijks evenement plaats hier een Malmö. Een 7-daags festival waar bands komen optreden. Gratis! Het is dus gewoon iedere avond feest met goede live muziek, schijnbaar zijn er ook grote zweedse namen geweest. Ik kende ze dan wel niet, maar heb wel een paar avonden goed kunnen genieten.

Edita (duits meisje) en ik voor het grote podium

Het festival opende met de traditie: crayfishparty, van die kleine krabjes ofzo.

Ze zagen er in ieder gavel echt heel vies uit!

Aangezien ik niet gewend ben dat soort dingen te eten heb ik op dat feest een grote mijlpaal bereikt... Zelf die zeebeestjes gepeld en opgegeten :D, ik heb er maar een paar op want ik moest nog steeds aan het idee wennen.

De middag voor die avond hebben we allemaal hoedjes gemaakt, dat is schijnbaar ook traditioneel. Zag er leuk uit, om zo'n groot plein met zoveel mensen met die gekke hoedjes

Verder ben ik hier al gaan kickboksenen voetballen.

Ik heb een goed kickboksadres gevonden, ongeveer 10 minuten fietsen bij mij vandaan. Ook heb ik een voetbalclub gevonden, helaas 20 minuten fietsen. Ik heb al een paar keer meegetraind. Wel moeilijk want zij spelen een hoger niveau dan wat ik normaal speel, maar dat is alleen maar goed. Want dan kan ik(hoop ik) ook wat beter worden

Cool
Waarschijnlijk kan ik nog wel een paar wedstrijden meedoen met het tweede team. De competitie stopt hier namelijk al eind september, omdat het in de winter zo koud is.

Het is hier trouwens echt zooooooveel duurder dan in Nederland. Een simpel tarwe brood kost hier 2,50 euro. Dat is dus wel een flinke tegenvaller, wel raar dat het brood zo duur is. Want volgens mij is groente en fruit ongeveer gelijk, ook koekjes ed zijn gelijk.

Dan de alcohol, goedkoopste biertje in de winkel is ongeveer 1 euro. Het is hier anders geregeld met betrekking tot de verkoop van alcohol. Alleen de staat verkoopt namelijk alcohol, je kunt het niet in de supermarkt zoals in Nederland kopen.

En in een cafe moet je geluk hebben als je voor 4halve euro een biertje kunt kopen. Het gaat nu dan wel om halve liters maar toch. Ook wordt hier over het algemeen entree gevraagd, ongeveer 8-10 euro om een club in te komen, en dan is er niet eens een speciale dj of iets dergelijks.

Met de zweedse lessen gaat het goed, wel moeilijk in het begin. Gaat namelijk best wel snel, maar het lukt redelijk.

Anouk(waar ik ook mee kickboks) en ik tijdens de Zweedse les

Het is hier iedere dag winderig, en niet een beetje winderig. Nee echt heeeeel winderig. Als je de wind tegen hebt dan is dat dus ook best wel balen. Ook als 's ochtends hier de zon schijnt dan kan het goed een kwartier later stormen. Dit klinkt allemaal overdreven, maar het is echt zo. Alsje weggaat kun je het beste een vestje aan doen die je ook eventueel nog uit kunt doen als het warm wordt. Dan nog een jasje, en eigenlijk ook nog een regenjas. Daar moet ik nog steeds aan wennen. En géén paraplu want deze waait zeker weten kapot.
Ik word al af en toe verrast door een fikse regenbui van bijvoorbeeld3 minuten, en dan pak ik mijn zonnebril weer voor de felle zon. De reden voor dit wisselvallige weer komt door de extreme wind, alles waait heel snel over.

Afgelopen woensdag een tripje gehad naar Lund. Lund is een studentenstad op 20 min afstand van Malmö. Er wonen daar 100.000 mensen (klein ivm Malmo waar 280.000 mensen wonen), waarvan 35.000 studenten.
Een leuk stadje dus, daar hebben we ook een open lucht museum bezocht welke huizen van de Zweden tentoonstelt van jaren geleden.

Was wel leuk, maar niet speciaal ofzo. Ik was namelijk ook super moe, net als iedereen, van het festival, het alsmaar engels praten, zweeds leren, iedere dag vroeg op.. Ook al heb ik hier zoveel tijd, op de een of andere manier is het heel vermoeiend. Het is wel grappig dat je het aan iedereen kunt merken, maar het is ook wel irritant.

Morgen sluit het festival,danis er groots vuurwerk. Zaterdag een ander tripje, naar het oosten van deze provincie stadje genaamd:Osterlen, heb er zin in!

Ondanks de harde wind, het moeilijke zweeds, de regen, het vele fietsen, kostenen vermoeidheid is het hier super!!Ik heb veel leuke mensen leren kennen en het is heerlijk om met hen te kletsen of leuke dingen te doenen te genieten van deze ervaring in een heel ander land in mijn eentje. Het bevalt me super om op mezelf te zijn, als ik behoefte heb aan contact ga ik gewoon in de keuken zitten, en als er niemand op mijn verdieping in de keuken is dan ga ik wel naar de verdieping onder me. Daar is namelijk altijd wel iemand te vinden.

Ohja, ik ben al naar ikea geweest. :D Dat moet je natuurlijk wel gedaan hebben als je in Zweden woont. Mijn hele meubelassortiment en keuken en alles in dit complex komt trouwens van Ikea. Wel grappig dat iedereen hier ook zo in to ikea is. En dat dat niet alleen in Nederland is.

En ik heb trouwens nog een paar fotos van malmo in de foto map gezet maar niet in dit verhaaltje.

Hej da!

Reacties

Reacties

martje

keileuke foto's Es! Ziet er allemaal heel gezellig uit!

Eef

Leuk verhaal en leuke foto's Es!
Je hebt het goed naar je zin lees ik!

Geniet er maar van..

Liefs

Anne

Es!~

Wow wat ziet het er daar gezellig uit! Super mooie foto's ook! Echt super leuk!

Zo te horen heb je het helemaal naar je zin!!

Wat gezellig dat Bartje alweer je kant opkomt!!

Genietb ervan!

Liefs, anne

Anneloes

Heeeej esther!!

Wat een super leuk verhaal, en je foto's zijn ook top! Zeker de tweede van dat je die rooie krabdingen eet, hahaha, je hoofd daarbij!

Zweden klinkt echt hartstikke leuk! Maar ga het niet TE leuk vinden want wij willen je wel weer over een paar maanden terug zien hoor!!

Liefs, xx

L*ndaaa

SCHATTI!!!

Heeel gaaf hoor! We moete binnenkort ff bespreken wanneer ik je kant opkom ;-) okkk Xxx

Loekie

heeeeee ess....

super leuk verhaaltje hoor! en coole pix !! ik ben imiddels weer weekje aan het werk. wel wennen na een kei leuke week op Gran Canaria met Eline.

es...veel plezier daar!!

kus je broeder

Rob

Hooooii esthertje,
het ziet er allemaal heel leuk uit hoor maarrreh, je mist ons écht wel :p
Nee ziet er serieus leuk uit wat je doet allemaal en mooie foto's, binnenkort weer 'ns skypen? fijn weekend nog even..Groetjs van je oude! broer, die nu 5 wassen aant draaien is voordat p&m trugkomen (handdoeken bij gewone was? spijkerbroeken? voorwas? wit donker bont? graden?? snap er niks meer van ;))

papa

mooie foto's en leuke tekstjes; gelukkig leer je in zweden nog vis eten. Misschien kun je het Bart ook nog leren..
Nou esther, houd je haaks; tot de volgende keer

Susanne

Hey Esther!

Supergaaf zeg!
Ik vroeg me af wanneer je naar Zweden ging enzo.. Toen ging ik op je hyves kijken en zo kwam ik hier terecht! Je bent er dus al!
Lees dat het helemaal top is! Gelukkig kun je daar ook voetballen, zodat je het dalijk nog een btje kunt als je terugkomt :P
Veel plezier nog, geniet ervan!

xx Susanne (van het voetballen)

Loes

Lieve Es!
Wat fijn dat je het daar zo goed naar je zin hebt! je verhalen zijn ook echt super leuk om te lezen..! Hoe gaat het met het zweeds praten dan? Knäckebröd joah?? hehe
Hier gaat alles ook nog prima.. zo met de UIT en ontgroeningen is er geen moment dat iemand van Zoet zich verveelt haha.. Er zijn dus weer vele verhalen!
Ik ga jou snel weer spreken! houd je taai en heb nog een hele fijne tijd daar! xx dikke kus

Eline

Hey Esther,

Het ziet er allemaal super gezellig uit en volgens mij heb je het ook heel goed naar je zin.

Geniet er maar lekker van en ook van je dagen samen met Bart.

Liefs Eline

Jelske

Lieve es!!

Wat heerlijk om iets van te lezen uit Zweden! Ik ben echt blij dat je t naar je zin hebt!
Ik wist in eerste instantie niet dat je een eigen reisblog had, toen ik t zag staan op je hyves ben ik meteen gaan kijken. Ik heb echt genoten van je verhalen en avonturen (tot het kotsen aan toe ;))! En ik hoop nog veel meer van je te kunnen lezen!

Mis je lieverd!
Liefs

Karen

Hallo,
Ik ben op je site gekomen via google.
Ik woon nu sinds 2 dagen in Malmö. En ik zoek een kickboksschool, omdat ik dit altijd deed in Nederland. Weet je nog de naam of het adres van de school waar jij die lessen volgde?
Mijn e-mailadres: kaarr@hotmail.com

Groetjes, Karen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!